Inleiding: eiwitdieet

 

Raadpleeg uw arts vooraleer u start met ons eiwitdieet.

Eventueel een voorafgaande bloedanalyse laten uitvoeren. De arts kan dan controleren of er contra-indicaties zijn of uw bloed bepaalde tekorten vertoont.

 

Het eiwitdieet zorgt er voor dat je op een gemakkelijkere manier, gewicht kan verliezen zonder honger te lijden. Eiwitten zijn nodig, om je spieren te behouden en dit is nodig om vet te verbranden. Het zijn de spieren die instaan voor het calorieverbruik.

Hoe meer spiermassa, des te meer calorieën worden er verbrand. Mannen hebben op zich meer spiermassa dan vrouwen en hierdoor ook een hoger energieverbruik.

De eiwitbehoefte van mannen is meestal hoger dan die van vrouwen. Minstens 1gr per kg. We rekenen ongeveer1,2gr per kg lichaamsgewicht.

Dus een persoon van 70kg heeft 84gr eiwit nodig. (70 x 1,2 = 84). De eiwitten moeten verspreid worden over de hele dag. Het heeft geen zin om bv ’s morgens geen eiwitten te gebruiken en dan ’s avonds ineens veel eiwitten te verorberen. Onze nieren kunnen zoveel eiwit ineens niet verwerken, het eiwit moet gedoseerd worden en daardoor verspreid over heel de dag. Bij de hoofdmaaltijden 20 à 30gr, de tussendoortjes mogen wat minder zijn. Bij de aanvang van het dieet kan het zijn dat u de eerste 2 dagen toch een licht hongergevoel hebt, hiervoor kan u een eiwitsupplement meer gebruiken. Normaal duurt dit niet langer dan 2 à 3 dagen.

 

Alvorens met een eiwitdieet te starten, doet u er goed aan om een paar dagen voorheen, al wat te minderen met koolhydraten.

Door de koolhydraten in de eerste 2 fasen tot een minimum te beperken ( niet meer dan 45gram koolhydraten per dag en voor sommige nog wel iets minder) gaat het lichaam in ketose. Dit is een natuurlijk proces dat na ongeveer 48 u op gang komt. Het lichaam moet nu voornamelijk zijn energie halen uit de vetreserves met als gevolg dat het afslanken aanvangt.

Tijdens de ketose komen ketonlichamen vrij die ervoor zorgen dat er geen hongergevoel meer is. Om in ketose te blijven mag u niet meer dan 45gr koolhydraten gebruiken en moet u zich hier strikt aan houden. Als de grens van 45gr overschreden wordt, gaat u terug uit ketose en duurt het terug 48 uren om in deze staat te geraken.

Het gebruik van veel eiwitten moet altijd ondersteund worden door het drinken van veel water. Minstens 1 liter per 40 kilo lichaamsgewicht.  Dit is belangrijk om verzuring van het lichaam tegen te gaan.

Ook zitten in onze vetopslag afvalstoffen die vrijkomen als we vermageren. De afvalstoffen komen in het bloed terecht. Het bloed moet worden gezuiverd door veel te drinken

 

Onze producten hebben een hoge biologische voedingswaarde, dit wil zeggen dat het lichaam ze goed opneemt. Bij elk product wordt vermeld vanaf welke fase ze mogen gebruikt worden. Het spreekt voor zich dat alle producten vanaf fase 1, voor het hele programma kunnen dienen.

Ook worden bij elke fase de toegelaten groenten toegelicht en een voorbeeld van dagschema gegeven.

Alle zoete gerechten mogen met ongesuikerde en ontvette sojamelk bereid worden in plaats van met water, dit geeft een vollere smaak.

 

De fasen toegelicht:

Iemand die meer dan 10kg wil verliezen, start best in fase 1, vanaf 10kg fase 2 en minder dan 5kg, fase 3. De 4de fase is de overgangsfase naar gewone voeding.

De eerste fase is best van niet langer dan 6 weken aan te houden. Moet u dan nog meer dan 10kg afvallen, kan u best een paar weken, de 2de fase doen om dan weer naar de eerste te gaan.

Niet van de 1ste fase naar de 3de fase gaan, altijd de fases stapsgewijs volgen. Van 1 naar 2, van 2 naar 3 van 3 naar 4. U kunt de producten daarna gebruiken om gemakkelijker op gewicht te blijven. Er is een ruime variatie.

 

Gebruik een eetdagboek, waarin u alles opschrijft van wat u op een dag eet. Zo hebt u een overzicht en kunt u dit eventueel een beetje bijsturen als het nodig is. We vergeten al gauw van wat we allemaal in onze mond stoppen.

 

Mogelijke bijwerkingen: (meestal de eerste dagen van het dieet)

Hoofdpijn:

Drink voldoende water om de afvalstoffen in je lichaam te verwijderen.

 

Duizelig zijn:

Door het beperken tot een minimum van koolhydraten, kan je de eerste dagen soms misselijk zijn. Eet vooral op regelmatige tijdstippen en vul aan met voldoende groenten. Wie snel afvalt, kan extra mineralen verloren zijn, dit kan verbetert worden door een voedingssupplement in te nemen.

 

Misselijkheid:

Ook dit kan het gevolg zijn van het beperken van de koolhydrateninname en het verhogen van de eiwitinname. Dit ongemak verdwijnt na enkele dagen.

 

Constipatie:

Een verandering in uw eetpatroon kan ook een verandering brengen in uw stoelgangpatroon. Dit kan verholpen worden door meer groenten te eten en meer water te drinken.

 

Diaree:

Ook dit kan het gevolg zijn van het veranderd voedingspatroon en door ontgifting van het lichaam.

 

Spierkrampen:

In de eerste week kan het zijn dat er bij sommige mensen een sterk vochtafdrijvend effect is.

Door veel vocht te verliezen, verlies je ook mineralen zoals kalium, magnesium en calcium en dat kan zich in krampen vertalen. Daarom is het aangeraden om veel te drinken en hiervoor ook een supplement te nemen. Bespreek dit met uw arts.

 

Een eiwitdieet is niet voor iedereen geschikt, raadpleeg vooraf uw arts indien u:

-          medicijnen gebruikt

-          een stofwisselingsziekte heeft

-          bij hart en vaatziekte

-          bij nierziekte

-          bij leverziekte

-          zwanger bent of de borst geeft

-          bij schildklierproblemen

-          bij psychische klachten

-          lijdt aan infectieziekte, jicht, ademhalingsproblemen

-          andere gezondheidsklachten heeft dan overgewicht.

 

Adviezen bij het dieet:

-          zorg ervoor dat u altijd water of andere toegelaten vocht in uw bereik heeft, het is echt van heel groot belang om voldoende te drinken.

-          Voor het bakken, gebruikt u best een goede antibakpan, zodat u minder vet moet gebruiken.

-          Maak verse soep met allerlei groenten, dit kan ook een aanvulling zijn voor als u toch nog teveel honger hebt.

-          Wees creatief met groenten en gebruik kruiden om ze meer op smaak te brengen.

-          Vul minstens 2 hoofdmaaltijden aan met de toegelaten groenten. U kunt ook onze soepen verrijken met gestoomde groenten.

-          Gebruik alleen de toegelaten producten in de fase waarin u zich bevindt.

-          Heel uitzonderlijk kunt u wel eens een reep gebruiken om van te genieten, maar doe dit zeker niet elke dag in de eerste fase.

-          Zorg dagelijks voor een gematigde vorm van beweging zoals wandelen, huishoudelijk werk, in de tuin werken, trap oplopen, boodschappen te voet doen indien dit mogelijk is, fietsen, zwemmen, enz.….

Uw Cart  

Geen producten

Verzending 0,00 €
Btw 0,00 €
Totaal 0,00 €

Prijzen zijn incl. BTW

Uw Cart Bestellen

Promoties

Er zijn op dit moment geen aanbiedingen

Follow Us..